söndag 18 januari 2009

Förtydligande om min åsikt/MLIV

Är tvungen att skriva om det jag menade vid betalningen angående MLIV-märke som var ett krav för att få deltaga i KWS.. Vi kom ned för att betala 400kr för starten och sedan 100kr för ett märke(minibelopp för märket), summan av det blir 500kr. Arrangören bad om jämna pengar så vi hade med 500kr plus 50 kr för ramp... Där nere utan någon info om ändring så var det 300kr/märke plus start/rampavgift.. Helt plötsligt kl.06.00 så var det 750kr som gällde för start.. Vi med flera fick försöka lösa detta på bästa sätt. Att vi tvekade med betalningen är nog vi inte ensamma om.. Har inte tvekat förrut men sedan hela denna "debatt" tog fart och dom skrämmande bevis som kommit fram så är det klart att man ifrågasätter.. Man vill ju få "något" för pengarna.. Som det känns nu så är man ju lurad på det man betalat för. Har trott stenhårt på att allt som har med odling/isläpp av smolt har fungerat så proffsigt det går att göra, men satan vad fel jag haft... Är det då konstigt att man tvekar med mer pengar- nää, för mig är det solklart.. Vill/kommer att ge bidrag till MLIV ändå då jag ser det från andra perspektivet-att det är nu som dom frivilliga medlen behövs som bäst.. Hoppas det reder sig och att MLIV-styrelsen får detta på rätt sida. Vet att dom i styrelsen arbetar helt ideelt och det är ett kanonjobb dom gör, hur skulle det se ut annars??

Fick mig idag citerad på Björn Blomqvist´s sida.http://www.outdoor.se/sportfishnews/..

Vet inte hur jag ska tolka det men visst e jag flitig fiskare på Vättern, då jag bor väldigt nära..
Samtidigt är det nog en lite "känga" att jag inte ska tänka som jag gör, jag vet också att fler med mig tycker som jag.. Har absolut inte svårt för att säga en personlig åsikt, den kan vara rätt/fel, men fortfarande så får/kan man det i detta avlånga land..

MLIV-styrelsen har en (vad jag tror) svår/tuff uppgift att dels få oss fiskare att betala pengar och samtidigt visa att nu är det "fräscha" varor vi får från och med nu.. Känns hårt att skriva detta men jag tror det är så.. Som jag sagt tidigare är det inte själva summan som är avgörande för mig, kan lätt avstå en trollingtur och lägga en femhundring istället men då har jag tusan också rätt att få friska smolt för dom pengarna. Kan inte i min vildaste fantasi tro att jag är själv om att tycka detta..

Det som är helt otroligt är ju att detta överhuvudtaget har blivit en debatt och att kollen inte har varit bättre...

Fredrik/Forsa..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är inte själv att tänka så.
No shit Hasse.

Team Forsa-Fredrik Haglund sa...

Tackar för det/Fredda.

Anonym sa...

Värnar vi inte om Vättern så är det snart fisktomt där!Borde rimligtvis bli en obligatorisk årsavgift på typ 1500:- per båt och år så vi kan säkra laxbeståndet för framtiden. Personligen tycker jag att 300:- om året är falldelles för lite...

mvh

Laxkungen

Team Forsa-Fredrik Haglund sa...

Jovisst.. Men summan e ju inte vad vi pratar om, utan vad vi får för pengen.. Är ju ingen ide å lägga massor av pengar på smolt som är sjuk.. Sen är ju som sagt allt frivilligt (summan som man vill lägga)... Kvalite på smolt =garanterat att dem flesta med lite fiskevett lägger en slant...